امور مالی و بازرگانی
حسابداری مقدماتی عبارت است از جمعآوری، تجزیه و تحلیل، اندازهگیری، ثبت و طبقهبندی، تجمیع و تلخیص و گزارش رویدادهای دارای اثر مالی بر یک موسسه. اهداف حسابداری مقدماتی شامل پیش بینی مالی و اقتصادی شرکت، تصمیم گیری صحیح و دقیق بر مبنای اطلاعات علمی و قابل اعتماد و بهینه سازی گردش حساب می باشد.
حسابدار عمومی تکمیلی عبارت است از به کارگیری مفاهیم نظری حسابداری، انجام عملیات مربوط به مطالبات، سفارشات و پیش پرداخت ها، موجودی ها، دارایی هایی ثابت مشهود، دارایی هایی نامشهود، سایر دارایی ها و تشخیص مفاهیم سرمایه گذاری و انجام عملیات مربوط به بدهی ها و تعهدات و تهیه و تنظیم صورتهای مالی و تجزیه و تحلیل آن و نسبت های مالی.
فرآیند آماده سازی لیست های حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ خالص قابل پرداخت به پرسنل می تواند یکی از مهمترین وظایف حسابدار حقوق و دستمزد باشد. در نتیجه آشنایی با این فرآیند برای هر حسابداری از ضروریات است. کسانی که در رشته های امور مالی مشغول تحصیل می باشند یکی از انواع هزینه هایی را که با آن آشنا می شوند هزینه حقوق و دستمزد است و درنتیجه باید روش حسابداری و ثبت این هزینه را در دفاتر روزنامه و کل فرا گیرند. همچنین شناخت سیستم های کنترلی حقوق و دستمزد، شناخت قوانین بیمه و مالیات و سایر موارد قانونی همچون، اضافه کاری و مأموریت و تهیه اسناد و مدارک ثبت لیست های حقوق و دستمزد ضروری است.
حسابداری صنعتی رشته ای از حسابداری مدیریت است که به تنظیم بودجه، تعیین هزینه های استاندارد، هزینه های واقعی عملیات، هزینه مراحل تولید و دوایر یا محصولات، تجزیه انحرافات و تعیین سودآوری یا مصرف وجوه اجتماعی مربوط می شود. برای رسیدن به این هدف ها، حساب ها طبقه بندی، ثبت، تجزیه و تحلیل و تفسیر می شوند تا ارتباط هر هزینه با مراحل تولید و توزیع کالا و خدمات مشخص شود. حسابداری صنعتی همان طور که از اسم آن هم مشخص است در صنعت و مؤسسات تولیدی کاربرد دارد. به همین دلیل این نوع از حسابداری بسیار مورد توجه مدیریت است .
حسابدار دولتی کسی است که علاوه بر داشتن مهارت در حسابداری تکمیلی از عهده انجام امور مربوط به تشخیص حساب ها، تنظیم اسناد مالی، بودجه، عملیات حسابداری سپرده ها، بانک و تهیه صورت مغایرت، تنظیم حساب در آمد و هزینه اختصاصی، بستن حساب ها و تنظیم حساب های نهایی، تهیه انواع صورت های مالی مهم در موسسات دولتی، انجام عملیات مالی طرح های عمرانی ادارات دولتی شهرستان ها، شهرداری ها و تهیه لایحه تفریق بودجه برآید.
حسابدار مالیاتی کسی است که بتواند در یک واحد اقتصادی مسئولیت انجام امور مالیاتی مربوط به آن واحد اقتصادی شامل محاسبات مربوط به مالیات بر درآمد، مالیات حقوق و سایر مالیات های تکلیفی، کنترل و بررسی مدارک و مستندات حسابداری از دیدگاه مالیاتی و محاسبه و پاسخگویی به مراجع مالیاتی را بر عهده داشته باشد.
مدیر مالی کسی است که توانایی تعیین ارزش زمانی پول، قیمت اوراق بهادار، تعیین نرخ سرمایه گذاری و نرخ بازده مخاطرات آن، تهیه گزارشهای مالی براساس مفاهیم هزینه تامین مالی، تعیین نسبت درصدها، نرخ استقراض سود سهام ممتاز و عادی، تهیه بودجه سالیانه و تجزیه و تحلیل مخاطرات آن، تهیه گزارش با هدف اثر گزاری در تصمیما ت مالی و ساختار سرمایه برای سرمایه گذاران، تجزیه و تحلیل صورت های مالی و اندازه گیری اهرام عملیاتی، مدیریت بر دارائی های جاری و طرح ریزی و پیش بینی بر مبنای متغییرها و روشهای آماری، انجام راههای تامین مالی کوتاه مدت و بلند مدت، به کارگیری اجاره های سرمایه ای، مدلسازی و برنامه ریزی مالی و ترکیب واحدهای تجاری را داشته باشد.
مدیر ارشد (اجرایی) کسب و کار و شامل شایستگی های شناسایی اصول و مبانی مدیریت در کسب و کار، شناسایی اصول حسابداری در مدیریت، به کارگیری مبانی رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی در کسب و کار، بازاریابی در کسب و کار، مدیریت استراتژی در کسب و کار، ایده پردازی و طراحی مدل کسب وکار، مدیریت مالی در کسب و کار، مدیریت پروژه در کسب و کار، مدیریت اطلاعات در کسب و کار، مدیریت عملیات در کسب و کار، شناسایی روندها و فرایندهای قانونی کسب و کار، به کارگیری روش تحقیق در مدیریت کسب وکار و توسعه مهارت های فردی می باشد.
مدیر کسب و کار الکترونیکی کسی است که توانایی تشخیص مفاهیم بازاریابی اکترونیکی، مدیریت تبلیغات به روز و آنلاین، تشخیص رفتار مشتری، انجام سفارش در کسب و کار الکترونیکی، به کارگیری سیستم های پرداخت الکترونیکی و طراحی سیاست های تجاری کاربردی را داشته باشد.
مدیر بازاریابی بین المللی کسی است که بتواند با تجزیه و تحلیل بازارهای داخلی و خارجی و تشخیص فرصت ها و تهدیدات محیط بازارهای بین المللی، برنامه بازاریابی مناسبی را جهت عرضه محصولات و خدمات به این بازارها طرح ریزی کند.
بازاریابی شامل شایستگی های بررسی ابعاد بازاریابی و فروش، بررسی محصول و بازار، برقراری ارتباط با بازار، طبقه بندی محصولات و خدمات در بازار، بررسی نیاز، تقاضا و درخواست، به کارگیری ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی، جمع بندی و گزارش دهی می باشد.
بازاریاب بیمه کسی است که بتواند از عهده انجام امور مربوط به بازاریابی، تشخیص اصول بیمه، بررسی عوامل فنی بیمه، تشخیص اصول معاملات بیمه ای وانواع بیمه نامه ها برآید.
نماینده فروش بیمه کسی است که بتواند از عهده تشخیص اصول بیمه، بررسی عوامل فنی بیمه، اصول معاملات بیمه ای، حقوق بیمه، قوانین و مصوبات مربوط به بیمه و فروش بیمه برآید.
مدیر بازاریابی بین المللی کسی است که بتواند با تجزیه و تحلیل بازارهای داخلی و خارجی و تشخیص فرصت ها و تهدیدات محیط بازارهای بین المللی، برنامه بازاریابی مناسبی را جهت عرضه محصولات و خدمات به این بازارها طرح ریزی کند.
- کارآفرینی شرکت های دانش بنیان
- کارآفرینی SYB
- کارآفرینی با رویکرد KAB
این دوره شامل کارهای شناسایی مفاهیم کلی کارآفرینی دانش بنیان، بررسی روش های یادگیری کارآفرینان، شبکه سازی در کسب و کارهای دانش بنیان، مدیریت تحقیق و توسعه (R&D)، مدیریت فناوری در کسب و کارهای دانش بنیان، مدیریت نوآوری و نوآوری باز در کسب و کارهای دانش بنیان، بازاریابی خدمات و محصولات دانش بنیان، طراحی خدمات و محصولات دانش بنیان، به کارگیری خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، بازاریابی بین المللی، شناسایی اصول مالکیت می باشد.
کارآفرینی SYB شامل شایستگی های لازم برای خلق ایده کسب و کار و تهیه یک طرح کسب و کار مفید به عنوان نقشه راه کارآفرینی می باشد. این نقشه راه شامل: خلق و پرورش ایده کسب و کار، تعیین بازار هدف مناسب محصول با خدمت مورد نظر، بررسی و انتخاب ساختار قانونی مناسب با توجه به ماهیت کسب و کار، به کارگیری نیروی انسانی مناسب با نوجه به نوع کسب و کار، پیگیری مراحل قانونی لازم در خصوص اخذ مجوزها و امور مربوط به نیروی انسانی، برآورد هزینه های مستقیم و غیرمستقیم و محاسبه قیمت تمام شده محصولات و خدمات، تهیه برنامه هزینه و فروش و گردش نقدینگی، برآورد سرمایه اولیه مورد نیاز و محاسبه سرمایه در گردش کسب و کار، تأمین منابع مالی مورد نیاز برای شروع کسب و کار و به کارگیری اطلاعات و مستندات ارائه شده جهت تدوین طرح کسب و کار کاربردی می باشد.
- انجام فرآیند معاملات در بازار سرمایه
- مدیریت مالی در بازار سرمایه
- تجزیه و تحلیل تکنیکال
- کاربرد سایت ها و نرم افزارهای تحلیلی در بازارهای مالی
- معامله گری ارز های دیجیتال
- تحلیلگر بازارهای مالی بین المللی
کاربر امور بانکی کسی است که از عهده تشخیص عوامل موثر کار، مفاهیم و اصول بانکداری، اصول حقوق حاکم بر معاملات، تشخیص اصول و مفاهیم حسابداری، تشخیص انواع چک، سفته، برات، افتتاح، انسداد و محاسبه سود انواع سپرده ها، مفاهیم تسهیلات اعطایی، انجام امور تحویل داری در صندوق و برقراری ارتباط موثر با مشتریان برآید .
مسئول سفارشات کسی است که بتواند از عهده تنظیم درخواست سفارش کالا، صدور حواله های لازم جهت سفارش، ثبت درخواست سفارش اجناس و کالاها، بایگانی درخواست های سفارش کالا و درخواست های صادر شده از انبار برآید.
این دوره شامل شایستگی هایی از قبیل تحلیل و بررسی قوانین، عوارض، هزینه های گمرکی، تعیین روش های خرید و ترخیص موفق، کنترل و نظارت بر تجارت اینترنتی در ترخیص کالاها، آنالیز منابع خرید و ترخیص کالا، برنامه ریزی و نظارت بر ترخیص کالاهای مورد نیاز از بازارهای جهانی، نظارت و همکاری برای حمل کالای ترخیص شده، کنترل ترخیص کالاها و تنظیم قرارداد و ارائه گزارش می باشد.
تحلیل گر بورس اوراق بهادار شامل وظایفی نظیر شناسایی مفاهیم و چارچوب تحلیلگری، تجزیه و تحلیل مقدماتی اقتصاد کلان در بازار سرمایه، تجزیه و تحلیل بازار اوراق بهادار، تجزیه و تحلیل مقدماتی شرکت، تجزیه و تحلیل صورت های مالی، بررسی روش های ارزش گذاری اوراق بهادار و تشخیص زمان خرید و فروش اوراق بهادار می باشد.